Multi-Level-Marketing

Multi-level marketing (zkráceně MLM), nazývaný též síťový marketing, je forma přímého prodeje. Jeho podstatou je zkrácení distribučního řetězce na minimum. Výrobce nebo dodavatel služeb vytváří podmínky pro samostatné podnikání nezávislých přímých prodejců. Tak vzniká mnohovrstevní (multi-level) struktura (síť) prodeje, která je účinnější a levnější než klasický distribuční řetězec velkoskladů a velkoobchodů. Zjednodušeně lze říci, že jde o jakousi kombinaci přímého prodeje a frenčízingu.

Jako první využila MLM firma California Vitamins roku 1940 v USA. Později tento způsob přímého prodeje převzala také firma Amway (1959), která se v roce 1979 zasadila o definici legální podoby MLM. Tato definice se stala v mnohých státech základem pro vymezení podmínek zákonem.

Seriózní firmy, využívající MLM, jsou sdružené v mezinárodních asociacích FEDSA nebo WFDSA a také v národní asociaci AOP. Členové asociace se zavazují přijetím členství k vysoké kvalitě svého zboží a služeb a stejně tak se zavazují k normám etického chování.

Praktická ukázka MLM

MLM je založen na získávání nových prodejců, kteří prodávají nějaký produkt a zároveň získávají určité výhody za to, že získají další prodejce. Př.: MLM 4. levelu. Vy jste v 0. levelu, takže pod vámi jsou další 4 levely. Z každého levelu si berete určité procento ze zisku. Pokud pod sebe získáte nového prodejce, dostanete od vedení určitou provizi. Všechny zisky se posílají zpět k vedení. Oni vám váš zisk pošlou zpátky na váš účet. Pokud je nastaven na provizi 20% z první linie, 10% z druhé, 5% z třetí a 2% ze čtvrté, tak při 1 členu na 1 level máte zisk 37% z prodaných výrobků. V praxi je málokdy k vidění 1 člen v 1 levelu. Všichni si totiž chtějí přivydělat, tak si většinou najdou X lidí pod sebe. Za získání obchodníka zpravidla získáte jednorázovou částku.

MLM je levelově omezen, protože kdyby nebyl, není možné ho uživit. To už je případ pyramidového schéma, kdy je nutné nakoupit za nějakou sumu výrobky (často je jejich počet neprodejný), získávají provize za získání nového obchodníka. Finanční růst je nereálný. Pyramida nabízí buď minimální, nebo žádné informace o společnosti. Nabízí produkty pochybné kvality, jejichž cena je stanovena bez ohledu na cenu srovnatelných produktů na trhu. Budoucí systém závisí především na odměně ze získaných obchodníků, nikoliv na prodeji výrobků zákazníkům.

Příkladem takového MLM je například podnikání u firmy Nutra Bona.

Vydělávej peníze na internetu z pohodlí domova | (2009 - 2013) | Zákaz kopírování textů a obsahu stránek